من که واقعا از شدت خلاقیت در ارائه مراسم عزاداری در سالهای اخیر انگشت به دهان ماندهام. این آخری، همایش شیرخوارگان حسینی، دیگر آخرِ خلاقیت است؛ نیست؟ فقط یک سئوال بنیادین برایم مطرح شده است که دوست دارم یک کسی که طرفدار این خلاقیت جدید است جوابم را بدهد. سئوالم این است: شهید کسی است که در راه خدا حرکت میکند و در آن مسیر کشته میشود. حال با این تعریف که ارادهٔ شخص و مسیر انتخاب شده توسط شخص است که شهادت و یا هلاکت او را تعیین میکند، مگر میتوان یک کودک را شهید نامید؟ آیا مگر جز از این است که همیشه گفتهاند که همهٔ کودکان پاکند و اگر بمیرند بدون سئوال و جواب صاف میروند بهشت؟ حالا اگر بخواهیم سختگیری لغتی نکنیم و بگوییم که کودک هم شهید میشود پس باید بگوییم که همه کودکانِ کشته شده به هر دلیل شهیدند. با این حساب دیگر شیرخوارگان حسینی چه صیغهای است؟
مثلا اگر در روز عاشورا کودک شیرخوارهای از سپاه کفر وجود میداشت و کشته میشد آیا میگفتید که آن کودک به هلاکت رسید چون پدرش از سپاه کفر بود؟ البته که اینرا نمیگفتید چون کودک که از خودش ارادهای ندارد. نکتهام در اینست که به همان اندازه که عبارت “به هلاکت رسیدن یک کودک” بی معنی است، “به شهادت رسیدن یک کودک” هم بیمعنی است.
با تشکر از همه دوستانی که در ذیل این نوشته در بالاترین نظر گذاشتند، در دنباله نظرات و توضیحات بعضی از دوستان یک سئوال دیگر هم دارم: صرف نظر از بحث در باره استدلال شما در باب فرق بین فرزند امام حسین (علی اصغر) که شما شهیدش خطاب میکنید و فرزند یک کافر که در جنگ کشته میشود و شما او را فقط بیگناه و نه شهید خطاب میکنید، حال هدف از برگزاری همایش شیرخوارگان چه میتواند باشد؟ به ثواب رساندن آن شیرخوارگان؟! مادرانشان که میتوانند ثواب عزاداری را با شرکت در مراسم معموله عزاداری ببرند. چه لزومی بر این حرکت نمادین هست؟ اصلا پیغام این همایش چیست؟
January 11th, 2008 at 1:37 pm
حیف که چون طرفدار این ابتکار نیستم نمی تونم به سئوال شما جواب بدم
January 11th, 2008 at 2:45 pm
سارا خانم:
نتونستم از یه منبع موثق و بی طرف مطلب ای میلی رو که فرستادم پیدا کنم.
و یک کمی عجیب به نظر می رسه که چنین آدمی چنین ساده لوحانه صحبت کرده باشه.
شرمنده
January 11th, 2008 at 4:12 pm
سارا جان
یه لباس قشنگ روز عاشورا با سربند سبز، برای یک بچه کوچک نشان این است که ما بچه ها رو با عشق به ائمه پرورش می دهیم.عشق به ائمه برای ما مخصوصا عشق به امام حسین عشق به عدالت و نفرت از ظلم و بی عدالتی در برابر حکام فاسد است هر که باشد. من متوجه لفظ شهید نشدم . اما این لباس سقایی رو برای بچه خواهرم خریدیم و روزهای عاشورا تنش می کند. یه چیز جالب برات بگم ؟ یه نقاشی کشیده بود از امام حسین و اسپایدرمن که به هر دو خیلی علاقه دارد. خیلی نگران تبلیغات این مسولین نباش برعکس هیچ موازنه ای در تبلیغات نیست. راستی می دانستی در تمام خاورمیانه تعداد وبلاگ نویسان ایرانی بیشتر از بقیه است. سیل تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی و سایت های کذا و کذا بیشتر از مسولین روی بچه ها تاثیر می گذارد. اگر حس تو این است که واقعا این ها تاثیری روی جوان ها داشته اند من یکی خوشحال می شوم .
January 11th, 2008 at 4:26 pm
سلام
شهید به معنای نظر است و کسی که می تواند به خون خود؛ چراغی فراراه ما روشن نماید؛ تا در پرتو آن نور؛ هم ما را خود را بپیماییم؛ هم او ، ما را نظاره گر باشد. پس آن تعریفی که شما از شهید داده اید؛ نه معنای لغوی شهید را در بر میگیرد؛ نه معنای اصطلاحی.
اگر واقعا به عمق قضیه شهادت نگاه کنیم؛ تحرکی که همین کودک در انسانها ایجاد کرد؛ بسیاری از افرادی که بالغ بودند؛ نتوانستند ایجاد کنند. پس در وادی عشق؛ همیشه کمیتها ملاک نیست. زیرا دنیای کمیت؛ دنیای فیزیک است؛ نه متافیزیک.
آری اگر شهادت را بخواهیم با پارامترهای مادی بسنجیم؛ حق با شماست. ولی در منطقه ماورایی خلوص و عشق؛ تنها چیزی که خریداری ندارد؛ این پارامترهای دنیای مادی است؛ که حداقل پیش شرط ورود به آن دنیا؛ کنار گذاشتن این فاکتورهاست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
میتونم بپرسم چرا هزاران هزار کودک بیگناهی که در جنگ ایران و عراق کشته شدند و هزاران کودک بیگناهی که در عراق، افغانستان، لبنان و و کشته میشوند و هزاران فریاد کودک یتیمی که هرروز در میان آتش جنگ و دود و خون گم میشود، هیچ کدام هیچ تحرک و تحولی در انسانها ایجاد نمیکند ولی فقط شهادت فرزند امام حسین تحول ایجاد میکند؟ فرق بین آن کودک و این کودکان بینوا و تیرهروز در چیست؟ پدر این کودکان هم مسلمان و عموما طرفدار امام حسین اند. نکته من در استفاده از مذهب و احساسات مذهبی عوام است در جهتی خاص والا کیست که بگوید مقام آن کودک از مقام این کودکان والاتر است؟ به صرف فرزند امام حسین بودن که مقامش بالا نمیرود (داستان پسر نوح مثالش).
January 11th, 2008 at 4:28 pm
ببخشید. اصلاح می کنم: شهید به معنای ناظر است*
January 12th, 2008 at 12:29 am
دیشب که تصاویر این مراسم رو از تلویزیون می دیدم خیلی خیلی ناراحت شدم.حالا بحث شهید و … به کنار من فکر می کنم تاثیری که در آینده تو روحیه این بچه ها گذاشته میشه خیلی منفیه.نمی دونم بچه ای که قراره فیلم خودشو وقتی مادرش اونو رو دست بلند کرده و گرفته بالا که یعنی شهید شده یا هرچی پس ، ببینه چه احساسی بهش دست میده؟….یکی از دوستان مذهبی من که خیلی در این جور مراسم شرکت می کنه تعریف می کرد که در یکی از همین مراسم عزاداری امام حسین یه خانوم حامله اومده بو د و اونقده گریه کرده بود و خودشو زده بود که ملت بهش می گن بره بیرون چون ممکنه برای بچه اش مشکلی پیش بیاد،می دونید چی جواب میده؟میگه می بچه ای که تحمل عزاداری برای امام حسین رو نداره همون بهتر که زنده نمونه!!!
January 12th, 2008 at 3:55 am
[…] سارای آوای موج پستی نوشت با عنوان “آخر ابتکار و خلاقیت در عزاداری“. در اون پست سارا اشاره کرد به برگزاری “همایش […]
January 12th, 2008 at 9:08 am
البته تحريفهاي عاشورا اينقده زياده كه اين چيزي نيست!
ولي نكته ي باحالي بود
موافقم
January 12th, 2008 at 1:58 pm
کلمه شهید که از ریشه شهد گرفته شده که به معنای دریافتن؛ ادراک یقینی است .
مشهورترین جمله “اشهد ان لا ….” یعنی می دانم و بیان میکنم که خدای جز الله نیست.
و خود کلمه شهید به معنی حاضر، گواه، امین در گواهی، کشته شده در را خدا
( ماخذ: المنجد )
البته به معنی بیننده هم استفاده می شود: “شاهد” “مشاهده” از این ریشه هستند.
بحث بیادینی که سارا مطرح کردند و دوستان ادامه دادند کاملا به جا بود.
کسی در راه خدا شهید محسوب می شوده که از روی آگاهی و بینش و با انتخاب خود کشته می شود. (از دیدگاه دینی) او گواه ی است بر درستی تعالیم پیامبران.
وفتی که از سنین کوچکی (زمانی که هنوز قدرت درک و تعقل کودک شکل نگرفته) یک طرز تفکر عقیدتی با شور و شوق احساسی در مغز بچه فرو کنیم (تفکری که فقط یک نسخه خاص از دکترین شعیه است و در آن همه دنیا کافر هستند، ) درست مانند یک عینک دودی غلیظی است که به چشم یک نوزاد بگذاریم. این بچه در آینده یا نابینا می شود یا این همانطور که دشت سبز اشاره کرد می فهمد که این عینک باعث ناراحتی او می شود و باید آن را از چشم برداشت!
در ایران امروز مراسم عزاداری بصورت کارناوال جشن و شادی و “دیت” یابی درآمده. آهنگهای عزاداری حسینی آهنگهای رقص و شادی قدیمی هستند.
اگر کسی کمی وجدان داشته باشد فرق بین “حکومت عدل علی” و حکومت “نفت را سر سفره مردم می آوریم و یا مگر مشکل ما مشکل لباس خانمهااست” ی احمدی نژاد را می فهمد.
حضرت علی اصراری برای رسیدن به حکومت نداشت و دنبال جمع کردن رای مردم نبود.
حضرت علی وفتی می خواست به فقرا کمک کند شبها بدون اینکه شناخته شود غذا و آزوقه به در خانه آنها می برد
هیچ وفت مردم برای گرفتن کمک از ایشان صف نمی بستند!!
بعضی از مناطق حکومت حضرت علی مثل (سیستان و بلوچستان) مردم از گرسنگی نمیمردند و نوزادها تلف نمی شدند و حضرت علی پول آنها را به حذب الله لبنان نمی فرستاد. چون آن زمان شیعه و سنی نبود و همه مسلمان بودند.
یکی از برادران حضرت علی از ایشان مساعده مالی می خواست ولی حضرت از کمک به ایشان امتناع کرد.. نمایندهای مجلس، نماینده های ولایت فقیه و ….. آبدارچی اداره ها هیچ کدام برای خود حکومتی نداشتند.
بازم بگم یا بسه؟؟
انقلاب ایران خیلی کمک بزرگ به کشور ما کرد! چون همه اقشار کشور مخصوصا جوانها یاد گرفتند که نگاه منتقدانه به مسایل داشته باشند!
….
تا بعد
May 25th, 2008 at 12:14 am
شما زیاد خودتونو ناراحت نکنین سارا خانوم. اصل قضیه (عزاداری و عاشورا …) خودش کلی جای بحث دارد، فرعیاتش که دیگر بماند