موج جدید آزمایشات در باره اثرات مفید ویتامین D با نتایج تحقیق دکتر گاردنر شروع شد که میگفت مردم نیمکره شمالی بیشتر سرطان میگیرند چون که ویتامین D کمتری دارند. دکتر اسکات ویس هم از دانشگاه هاروارد دو سال پیش آمده بود مرکز ما و سخنرانی خیلی جالبی داشت راجع به بیماری آسم در سطح سلولی ولی هر دو اسلاید در میان یک عکس جرج بوش را در کنار عکس یک میمون نشان میداد و بعد ادامه حرفش را در باره تکامل سلولی از سر میگرفت! باری جان کلام او هم در آن سخنرانی این بود که کمبود ویتامین D با بیماری آسم ارتباط مستقیم دارد. حالا راجع به فواید ویتامین D خیلی میگویند مثل اینکه ویتامین D ضد سرطان سینه و روده نیز هست.
علت اینکه یاد این ویتامین D افتادم اینست که رادیو سی-بی-سی که روزهای تعطیل واقعا مطالب خوبی دارد برنامه امروزش یک مستند راجع به ویتامین D بود. ما بین صحبتها حرف یک استاد دانشگاه مکگیل، که متاسفانه اسمش را متوجه نشدم، نظرم را بیشتر جلب کرد. میگفت که “ویتامین D باعث میشود که پدیده apoptosis (مرگ سلولی) بهتر صورت بپذیرد.”
برای اینکه اهمیت این نکته را دریابید باید بدانید که سلولهای سرطانی در واقع آن سلولهایی هستند که نمیمیرند وقتی که باید بمیرند و برعکس رشد و تولید مثل بسیار بیشتری از سلولهای دیگر دارند. اصلا از زیادیِ رشد سلولی است که تشخیص سرطان را میدهند و شیمی درمانی کاری که میکند اینست که آن سلولهای زیاد رشد کننده را میکشد. علت اینکه موی سر هم با شیمی درمانی میریزد هم همین است. چون سلول موی سر از همه سلولهای دیگر بدن رشدش بیشتر است در نتیجه در موقع شیمی درمانی که تنها هدفش کشتن سلول با رشد زیاد است، همراه سلولهای سرطانی از بین میروند.
اینرا که شنیدم اولین استدلالی که با نشاط به ذهنم آمد این بود که نه فقط برای زندگی سالمتر بلکه برای مرگ راحتتر و بهتر نیز باید که ویتامین D بیشتر مصرف کنیم. چون ویتامین D کمک می کند که سلول آن زمان که لازم است بمیرد پس در کل هم بدنی که ویتامین D خوبی دارد آن موقع که لازم است بمیرد، راحت خواهد مرد! و البته که استدلال غلط و مضحکی است و در واقع مغلطه است. چون موضوع اینست که سلولهای سالم حتی در نبود ویتامین D هم به موقع میمیرند و ویتامین D دیده شده که در شرایط وجود سلولهای سرطانی کمک میکند که پدیده apoptosis بهتر رخ دهد و در نتیجه بنظر میرسد که با سرطان مبارزه میکند.
پس از آن یک سرچ ساده روی گوگل کردم و دیدم که 1،700،000 تحقیق وجود دارد که در باره همین موضوع گزارش میدهند! هم از نادانیِ خودم خجالت کشیدم و هم از یادگیری موضوعی جدید در باره ویتامین D به وجد آمدم! پس روی اخلاق قدیم معلمیام گفتم که برای شما هم بنویسم که شاید شما هم آن را ندانید و از دانستنش به وجد آیید!
در ضمن مصرف حداقل 400 واحد ویتامین D برای بزرگسالان توصیه میشود و میگویند که این مقدار در زنان باردار باید به چند برابر برسد. برای افراد بالای 50 سال هم توصیه می شود که مصرف ویتامین D را توسط قرص کمکی به میزان 800 واحد در روز افزایش دهند. بعضی آزمایشات هم میگوید که مصرف اضافه ویتامین D به مبارزه با سرطان سینه کمک بسزایی میکند. ضمناً ویتامین D فقط در مواد خوراکی طبیعی معدودی وجود دارد که آنها عبارتند از: شیر (1 فنجان = 100 واحد) , زرده تخم مرغ (25 واحد), آب پرتغال و ماهی. برای اطلاعات بیشتر اینجا را نگاه کنید.
June 8th, 2008 at 3:01 am
به به چه سبک جالبی نوشتی، اینجوری بهتره، خیلی بی شیله پیلست.
این ویتامین ها چیزهای جالبیند. ولی ما از کجا بدونیم که که مثلا در یه زمان خاص بدنمون به چه ویتامین یا ماده معدنی احتیاج داره. من سعی کردم از هر غدائی یه کم بخورم؛ تا تنوع غذائی حفظ بشه. فکر کنم در آینده با یک آزمایش خون بشه فهمید که بدن چه مواد غذائی رو کم داره و چه چیزی رو زیاد. ضمنا حالات روحی هم در متابلیسم بدن تاثیر داره. مثلا کسانی که زیاد حرص می خوردند کبدشون می سوزه! بنابراین شاید احتیاج بیشتری به بعضی مواد و ویتامینها داشته باشند. به قول یکی از دکترهای خانوادگی ما: ” هر چی دوست داری بخور فقط حرص نخور، کتک نخور، فحش نخور…”
_______________________________________________________
سارا: یعنی اون قبلی ها که رسمی تر بودند و آداب مقالات علمی درشون کامل رعایت شده بود, با شیله پیله بودند؟!!
این یکی خب نقل قول بود و بیشتر افواهی و گفتگو ولی اون قبلیها از ارزش علمی بیشتری برخوردارن!
در ضمن کمبود هر ویتامین در بدن علائم خاص خودش رو داره که البته ممکنه با بعضی از بیماریها مشترک باشه ولی در غیاب بیماری میشه تشخیص داد که در اثر کمبود چه ویتامینی است. اگه علمی بخوام بگم باید بگم که با یک دقت مثلا حساسیت 60% میشه گفت که چی کمه.
June 8th, 2008 at 5:38 pm
با علمی بودن مطلبتون زیاد کاری ندارم، چون که من که اهل علم نیستم که بفهمم که مطالبتون چقدر علمیه! ولی مثلا اونجا که گقته بودید عکس بوش رو کنار میمون گذاشته بودند برام جالب بود.
ممنون که در مورد کم بود مواد در بدن توضیح داید. اگر فرصت بود بعدا برام حتما خواهید گفت که ایم 60% رو چطور حساب کردید.
________________________________________________
سارا: سرانگشتی حساب کردم!
June 8th, 2008 at 11:52 pm
من هر صبح اب پرتقال میخورم ولی شیر دوست ندارم

تخم مرغمم همیشه با خیار میخورم اینقده حال میده بهم
ماهی م تنها اگه قزال الا باشه میخورم
من که دیگه سرطان نمیگیرم
اره ؟
June 9th, 2008 at 10:59 am
سیروس جان، نوش جونت! ایشاالله که همیشه سلامت باشی دهنمنو آب انداختی. تخم مرغ با خیار را امتحان نکرده بودم. فکر کنم چیز باحالی باشه!
July 10th, 2008 at 11:05 am
سلام
نه بابا!من نمی دونستم!راجع به ویتامین CوE می دونستم که خاصیت ضد سرطان دارند ولی این یکی جدید بود.
ویتامین CوE خاصیت آنتی اکسیدان دارند.انتی اکسیدان یعنی می تواند رادیکال های آزاد را به نحوی مهار کنه.این رادیکال های آزاد می تونند از متابولیسم داخلی سلول ایجاد شده باشند.می تونند از خارج آمده باشند ،مثل دود سیگار!!
رادیکال آزاد روی غشای سلول تاثیر میذاره ، یا اون را از بین میبره یا نفوذ پذیریش را نسبت به این مواد زیاد می کنه و یا روی متابولیسم های داخل سلول تاثیر میذاره!و این رادیکال ها می تونند منجر به سرطان شوند،و این ویتامین ها با خاصیت آنتی اکسیدان ضد سرطان حساب میشند.
زنگ تفریح:در بدن خیلی از واکنش ها در حضور یک ویتامین خاص انجام می شه، خیلی وقت ها کو فاکتور آنزیم ها می باشند،آنزیم فعال نمی شه مگر در حضور اون ویتامین خاص!مگر نه که برای کم خونی مثلا اسید فولیک نمی دادند!فولات ویتامینB9است که در بدن به فرم فعال THFاست.
از خواص ویتامین C :
ساختن نوروترنسمیتر-استفاده بدن از آهن(قرص آهن را با این ویتامین بخورید!!جذب آهن را زیاد می کنه)-استفاده بدن از اسید فولیک -آنتی اکسیدان
همچنین از سنتز نیتروز آمین ها در معده (که سرطان زاست)جلوگیری می کنه!
از خواص ویتامین E :
آنتی اکسیدان-پایداری و مقاومت ساختمان غشا
دور هم باشیم:در آلزایمر به طور مثال گفته شده که ویتامین CوE و اسید فولیک تاثیر داره!شاید به خاطره همون خاصیتی که اسید فولیک در سنتز DNAداره و ویتامین C در ساخت نوروترنسمیتر!!!!
ببخشید من چند روزه نخوابیدم تمرکز ندارم نمی فهمم بالا چی گفتم ولی می خواستم بگم ویتامین D هم احتمالا همین طوری عمل می کنه!!!یک جور خاصیت آنتی اکسیدان که باعث می شه بگویند ضد سرطانه!
August 16th, 2008 at 6:19 am
[…] جذب بهتر كلسيم خيلي كمك مي كنن و اگر احيانا غني شده با ويتامين D باشه، كلسيمش شانس خيلي زيادي براي جذب داره و در مقابل […]